Jak powinna wyglądać recepcja hotelowa? To specyficzne miejsce w każdym obiekcie o takim charakterze – powinno być widoczne od razu po wejściu do budynku, ale na tyle dyskretne i dobrze wkomponowane w otoczenie, by nie zaburzać stylizacji wnętrz. W tym materiale postaramy się przybliżyć najważniejsze zasady, jakimi warto kierować się podczas projektowania i wykańczania recepcji w hotelu lub obiekcie o podobnym przeznaczeniu.
Dlaczego recepcja jest istotnym elementem zabudowy hotelu czy pensjonatu?
Z założenia hotel, pensjonat, motel lub inny obiekt wypoczynkowy, czy nawet noclegowy, jest miejscem, do którego goście przyjeżdżają z innych miejscowości. Nic zatem dziwnego, że od przekroczenia progu budynku, nie znając zazwyczaj ani okolicy, ani samego hotelu, oczekują, że od razu będą wiedzieć, gdzie i do kogo się udać. I właśnie dlatego to recepcja stanowi serce Twojego obiektu wypoczynkowego – pełni rolę „punktu kontrolnego” dla Twoich gości, miejsca, które chcą po prostu zobaczyć jako pierwsze (i bezpieczne) po przyjeździe.
Jednak nie tylko z tego względu recepcja stanowi tak ważny element aranżacji hotelu. Ponieważ jest to punkt, do którego goście czy kontrahenci udają się w pierwszej kolejności, musi to być miejsce zadbane, charakterystyczne i doskonale wykończone – tym samym można uznać, że stanowi wręcz wizytówkę obiektu wypoczynkowego. Często to właśnie od tak zwanego „pierwszego wrażenia” zależy ogólna ocena klienta względem całego już hotelu czy pensjonatu. Stąd – recepcja powinna stanowić nieskazitelny element firmy, zapewniający możliwie jak najlepszy odbiór wizualny oraz świetną obsługę każdej wchodzącej do środka osobie.
Wygląd recepcji hotelowej – wyposażenie wysokiej klasy to podstawa
Jak zrobić recepcję od A do Z? tutaj warto korzystać ze wsparcia z zewnątrz – może to być pomoc zarówno ze strony projektanta wnętrz, jak i producenta mebli na wymiar. To dwa niezwykle istotne elementy tworzenia nowoczesnej, stylowej recepcji.
Profesjonalne zaprojektowanie recepcji w hotelu pozwoli, po pierwsze, nadać temu miejscu stosowny charakter, a po drugie, odpowiednio wkomponować je w istniejącą lub planowaną aranżację i zabudowę.
Jednak to od jakości wykonania wyposażenia będzie już zależeć tak ocena klienta, jak i pracowników, dla których recepcja stanowić będzie przecież stanowisko pracy. Z tego względu dobrze jest zdecydować się na to, by nowoczesne meble hotelowe (recepcyjne) zostały wykonane na wymiar, przez firmę specjalizującą się w tego rodzaju usługach.
Jakie meble powinny znaleźć się w wyposażeniu recepcji?
Korzystanie z usług firmy wykonującej meble na wymiar ma też inne zalety – pozwala na zamówienie spersonalizowanego wyposażenia hotelowego, doskonale pasującego do charakteru obiektu, klimatu, jaki w nim panuje i, w końcu, do oczekiwań jego użytkowników.
Meble do recepcji powinny przy tym być nieco ustandaryzowane – tak, by znalazły się wśród nich podstawowe elementy, takie, jak:
- lada recepcyjna (lada do recepcji hotelowej) – miejsce, w którym obsługa recepcji przyjmuje gości, wystawia dokumentację, wydaje klucze,
- biurko recepcyjne dla pracownika – jak wspomnieliśmy, recepcja jest, przede wszystkim, stanowiskiem pracy, zatem biurko pozwala na realizowanie podstawowych zadań służbowych,
- regały lub szafki do recepcji – przydatne zwłaszcza w sytuacji, gdy obiekt hotelowy jest stosunkowo niewielki i właśnie w recepcji przechowywane są niektóre dokumenty czy niezbędne drobiazgi.
Meble do recepcji hotelowej, czyli po prostu sama recepcja hotelowa, powinna być schludna, utrzymana w idealnym porządku i dobrze widoczna już od wejścia. Jeżeli w holu, poza recepcją, znajdują się też inne punkty obsługi (na przykład wypożyczalnia pojazdów, kantor), warto też samą recepcję odpowiednio oznaczyć – chociażby za pomocą eleganckich, wykonanych na wymiar liter mocowanych pod lub nad ladą recepcyjną.